إنتقال للمحتوى

Change

صورة

تعالى ننظم ونوفر مع بعض ونسعد ازواجنا( تجربتى الشخصية )


  • من فضلك قم بتسجيل الدخول للرد
8 رد (ردود) على هذا الموضوع

#1
salmaslama

salmaslama

    عضوة جديدة

  • جديدة
  • 2 مشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كيف الحال يا بنات
وشو الاخبار والاحوال بخير ان شاء الله

هذا أول موضوع لي فى المنتدى الحبيبصورة
كنت دايما من الزائرات فقط استفيد من المنتدى لحين قمت بعمل عضوية وحبيت افيد الجميع معي
المهم يا بناااات ندخل فى المفييييييد


بصوا بقى انا تابعت مواضيع توفير كثيييييييرة جداااا
وقمت بعمل بحث فى محرك البحث جوجل على مواضيع التوفير فى جميع المواقع وامسكها واحد واحد

سامعه واحده بتقول طيب هى بتعمل كده لييييييييه صورة

تعالى بقى وانا اقولك صورة

انا دى اول سنه ليا انا جواز

وانا وجوزي عايشين في السعودية بقالنا فترة ومش ملاحقين علي المصاريف خالص


لسه يا دوبك مخلصين فلوس الجواز اللى خلص فلوسنا والحمدلله

ومع ذلك لسه انا ماعندى كل الاجهزه الكهربائيه وحاجات نفسى فيها صورة
وهموت وانزل اجازه نتفسح فيها مش نقعد فى البيت
وطبعا عايزه اجيب معايا هدايا وانا نازله لماما واخواتى
وعايزين نجيب عربيه هنا بدل عربيه الشغل عشان هياخدوها مننا
وبنوووووود كتيييييييييير

جوزى قالى عايزه كل ده يبقى حووشى
قمت انا عملاله كده صورة

هنا الشرااااااء مغرى جداااااااااا
وكل خروجه ليناا احاول ابعد عن اماكن الشرااااء مفيش فايده تحسى انهم بيطلعوا من تحت الارض
ده احنا كنا فى البنزينا بيمون عربيه الشغل لقينا بتاع خضار واقف قمت نزلت جبت من عند الراجل ما لز وطاب وجوزى عمال يقولى اه يا جيبى وانا اقوله الف سلامه

صورة

هههههههههههههه


المهم لقيت انى كده مش هعرف اعمل اى حاجه من اللى عايزاها
فا قولت ما بدهاش بقى صورة
فضلت احاول اطبق على المواضيع اللى عملت عليها سيرش
و المصروف اقسمه على الاسابيع و منفعش وماكنش بيقضى ومعرفش الفلوس بتروح فين فا بالتالى معرفتش اوفر لان اصلا مش عارفه انا بصرف على ايه
فاقولت خلاص انا هقضى شهر زى ما انا ماشيه عادى وفى الشهر ده هراقبصورة كل حاجه انا جبتها (حلوه هراقب دى هههههههههههه ) وهحصى الحاجات الاول وبعد كده اشوف ايه اللى ممكن استغنى عنه وايه الضرورى
فكنت كل حاجه اجيبها اكتبها فى ورقه
وطبعا عامله ورقه للحوم والفراخ وورقه تانيه للايجارات وورقه للاكل وورقه للخروجات والفسح وهكذا
وفى الاخر لقيت بنود كنت فكراها هى السبب طلعت مش هى السبب فى المصاريف الزيادة وبنود تانيه كنت مستبعداها تماما طلعت هى اللى عماله تقرقض فى جيب الراجل الغلبان

وعرفت بعدها ايه الالتزامات الثابته بتاعت كل شهر ودى مافيهاش توفر طبعا زى الايجارمثلا والكهربا والميه
وحاجات تانيه بقيت احاول اوفر فيها على قد ما اقدر
وعرفت ايه اللى بحتاجه كل شهر فى الاكل وثابت زى الفراخ واللحمه والرز والصلصه
فا بقيت اشتريهم مره واحده اول الشهر وبريح دماغى من الشراء المتقطع بتاع كل اسبوع وفنفس الوقت الكميات الكبيره بيبقى عليها عروض فى الهايبرات وده وفر معايا كمان
ولما حكيت لصاحبتى لانها لسه متجوزه جديد مثلى بردوا ومحتاسه قالتلى على موقع اسمه masarefy
لو عملته عليه سيرش فى جوجل هتلاقوه


عامل جدول جاهز وبدخل فى الحاجات بسرعه جدا و نظملى مصروف البيت جداااا

وكمان اللى ميعرفش يستخدمه هيلاقى طريقه استخدامه موجوده

ولقيته بيطلع رسم بيانى وحاجات حلوه اوووى قعدت العب فيها

صورة

هههههههه
والحاجات بتاعت الشهور اللى فاتت متسجله فيه بدل الورق اللى ضاع
وبقيت بقارن الشهور وياااارب اوصل للحل المثالى بقى


وفى حاجه كمان صحيح
انا مش بسجل الفواتير وبس
لا ده اى حاجه بنشتريها واحنا بره حتى لو شوكولاته بريال بكتبها على الموبايل واجى من بره اسجلها على النت علطول
ومقسماهم بنود يعنى مثلا الشكولاته حطاها تحت بند خروجات
و الرصيد عملاله بند لوحده
والمنظفات بتاعت المواعين والغساله والارض عملالهم بند
وهكذا
وبجد والله فرق معايا كتير اوى
احنا فى اول شهر جيت هنا صرفنا فى الخروجات كثيييييييير

ولما اكتشفناهم قعدت عامله كده صورةصورةصورةصورةصورةصورة ههههههههههههههههه

ومن بعدها حرمت طبعا وحطيت ميزانيه معينه للخروجات

وهكذا طبعا فى الاكل والشرب والهدوم وكل بند عملته ميزانيه
وفى الاخر فى بنود اصلا مش بستخدمها فى شهر معين يعنى مش كل شهر فى هدوم فا بلاقى فلوس الهدوم معايا
وهكذا

يا رب اكون نفعتكوا يا بنات فى اول موضوع ليا صورةصورة
ومعلش بقى حاولت اخلى الكلام مصرى على سعودى عشان الكل يستفييييد صورةصورة

شيفااااكى ياللى ماردتيش عليا وزحلانه منك صورة



#2
ازهـــار

ازهـــار

    مشرفة في واحة الأكلات الشهية

  • نخبة المشرفات
  • 7654 مشاركة



موضوعك مفيد جدا



والله انا مو ملحقين على المصاريف


وفكرتك جميله يارب الكل يستفيد منها ويدعي لك


صورة



#3
آزال

آزال

    عضوية الامتياز - جوهرة الواحة

  • العضوية الماسية الخاصة
  • 9034 مشاركة



وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته


حياكِ الله أختاً عزيزة وغالية, نورتِ المكان ,,


بداية جميلة ومفيدة ودمها خفيف رغم ثقل هم المصاريف:)


أجمل مافي الأمر أنك في سنة أولى زواج


بالنسبة لما بعد عشرين سنة زواج ما خطر في بالي غير فات المعااد


ولنظرة تفاؤلية أعود فأقول داائما هناك فرصة لبداية جديدة :)


أسأل الله أن يجزيكِ خير الجزاء لرغبتك في منفعة الآخرين كما انتفعتِ.


بارك الله فيكِ وأعانك وحقق أمانيكِ ءامين .


أجمل تحية .




#4
ام عمرو

ام عمرو

    مشرفة ربيع العمر

  • نخبة المشرفات
  • 18208 مشاركة

أولا وقبل كل شىء أقول لك حبيبتى






صورة




ثم ندخل الموضوع فأقول لك مرة أخرى



صورة




حبيبتى أحييك وأنقل لك تجربتى التى مضى عليها حوالى 47 سنة منذ زواجى فأنا لدى نوتة لتسجيل كل ما يصرف


وأجعل مصروف كل أسبوع يوضع فى ظرف مستقل ثم أكتب وأسجل كل شىء وأى شىء


وفقك الله حبيبتى


صورة






صورة






آللَّهُمَّ إِنِّى أَعُۆذُ بِڪَ مِنْ زَۆَآلِ نِعْمَٺِڪَ ۆَٺَحَۆُّلِ عَآفِيَٺِڪَ ۆَفُجَآءَـۃِ نِقْمَٺِڪَ ۆَجَمِيعِ سَخَطِڪ ،،.







#5
لمسه حنان اليمانيه

لمسه حنان اليمانيه

    عضوة متميزة

  • العضوية الدائمة
  • 328 مشاركة
بدايتا غاليتي اهلا وسهلا ومرحبا بيكي اختي الحبيبه

صورة



ثاني شئ موضوعك يستاهل التقييم ودخلتك على المنتدى اكثر من رائع جزاك الله خير

من اجمل ماقرأت


لقمان لأبنة
كذب من قال الشر بالشر يطفا فأن كان صادقا فليوقد نارين وينظر هل تطفي احدهما الأخري انما يطفي الخير الشر كما يطفي الماء النار

- على كل واحد من أهل العلم أن يحسن الظن بأخيه وأن يحمله على أحسن المحامل وإن خالفه في الرأي مالم يتضح من المخالف تعمد مخالفة الحق.
(ابن باز)

ومن اجمل مارئيت

صورة


#6
salmaslama

salmaslama

    عضوة جديدة

  • جديدة
  • 2 مشاركة
تسلمولى يا رب على ردودكوا والله فرحتونى جدا
ويا رب اكون نفعتكوااا

#7
فورته

فورته

    مشرفة في قسم ربيع العمر وواحة تربية الأطفال

  • نخبة المشرفات
  • 9847 مشاركة
اهلا ومرحبا بك سلمى سلمى الجميلة

واتمنى لك حياة زوجية سعيدة وبالوفاء والبنين ..

عزيزى الغالية ادهشنى موضوعك جدا لما له من اهمية لمن بادىء حياة زوجية جديدة ويريد ان ينظم حياته ومصروفاته فى حدود امكانياته

وعلى رأى المثل على قد لحافك مد رجللك ...البداية تقول انك ستكونى زوجة رائعة مخلصة ومتعاونة ,,وفقك الله ياأبنتى ..

ويرزقك الله بالبنين والبنات وتكونى جدة كمان مثلى ..ولن ازيد عن كلامك الا انك تسمى الله على كل شىء فتحدث البركة فيه وبس&&

صورة


**************
قال الشافعى
طلبنا ترك الذنوب فوجدناه فى صلاه الضحى
طلبنا ضياء القبور فوجدناه فى قراءه القران
وطلبنا عبور الصراط فوجدناه فى الصوم والصدقه
وطلبنا ظل الرحمن فوجدناه فى اخوة صالحين






صورة


(يامن حفظت موسى في اليم وهو رضيع.. احفظ أولادنا وبناتنا من الغرق في فتن الحياة وملذاتها .. وارزقنا يا الله أولادا صالحين بارين.. أمين..))











صورة





فضل الجهاد كلمة حق عند سلطان جائر

#8
ام مريم و لوجى

ام مريم و لوجى

    عضوة جديدة

  • جديدة
  • 1 مشاركة

الله ينور يا قمر و الله فى حاجات كتير ممكن انننا نوفر فيها ربنا يوفقك و تجيبى كل اللى نفسك فيه يا رب



#9
سنووايت

سنووايت

    مشرفة في واحة الإبداع النسائي وشئون المنزل

  • نخبة المشرفات
  • 13515 مشاركة
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ربنا يوفقك اختى سلمى على افكار ومحاولاتك للتدبير والتوفير ونحن جميعا نحتاجها خاصة مع ارتفاع اسعار السلع بصورة رهيبة نسال الله ان يبارك فى ارزاقنا

ونورت المنتدى حبيبتى




صورة



صورة
أشتدى أزمة تنفرجى ...قد آذن ليلك بالبلج

لا الفقر يستطيع اذلال النفوس القوية ولا الثروة تستطيع ان ترفع النفوس الدنيئة

ما تكبر احد الا لنقص وجده فى نفسه